Yngve Kvistad i VG om – Det var der vi ble til

“Magasinet ble en institusjon, et folkelig dannelsesprosjekt for arbeiderklassen, men også med en moderne profil som ikke bare gjorde bladet til en redaksjonell suksess – det ble også en kommersiell vinner fordi man allerede på 30-tallet tok i bruk moderne former for reklame og markedsføring. Det hører med til historien, slik denne levende beskrives av Bjørn Tore Pedersen i hans nye bok om ArbeiderMagasinet, at redaksjonen forvaltet sin uavhengighet så godt at de kom på kant med ledelsen både i NKP og Arbeiderpartiet.

Bokens tittel er et sitat som falt da Pedersen en gang snakket med kunsteren Kaare Espolin Johnson om Magasinets betydning for skapende og lesende folk: -Det var der vi ble til.”

Dette skriver Yngve Kvistad på side 3 i dagens VG. Her er mer om praktverket som er til salgs fra bokbyens nettbutikk og i alle gode bokhandler landet rundt.

 

 
Bjørn Tore Pedersen:
– Det var der vi ble til.
ArbeiderMagasinet som folkeopplyser og samfunnsdanner

Den fullstendige og gjennomillustrerte boka om Magasinet, som betydde enormt mye for mange, både lesere, forfattere i illustratører.
”Magasinet var annerledes enn de andre ukebladene. Det var mer enn bare underholdning. Magasinet var opplysning. Om samfunn, natur og mennesker. Det utvidet vår fantasi og ga oss større forstand. Magasinet var vår egen virkelighet. Vår egen drøm og tanke.
Kaare Espolin Johnson var en av de som ga Magasinet et ansikt. I 20 år illustrerte han og Magasinet fortellinger og dikt av kjente og ukjente skrivende folk. Tiden i Magasinet betydde mye for Kaare Espolin Johnson. En gang sa han til meg: «– Det var der vi ble til.»
Til å begynne med het det ArbeiderMagasinet. Senere endret det navn til Magasinet For Alle. Men på folkemunne var det Magasinet.
Mange fikk sjansen i Magasinet. Og ikke så rent få av de som kom ble anerkjente forfattere. For redaktør Nils Johan Rud var ethvert innsendt manuskript like originalt som et fingeravtrykk. De refuserte ble sendt i retur med en kommentar om hva som kunne gjøres bedre.
Rett eller urett? Han trøstet seg med at var det mer blod enn blekk i dem, så kom de tilbake. Og når han leste deres håpefulle manuskripter var det ett spørsmål han alltid stilte seg selv: «– Er det et menneske i det de forteller?»
Med denne boka vil jeg fortelle om Magasinet. Som et enestående fenomen i vår kulturhistorie. Som folkeopplyser og samfunnsdanner. Og om menneskene som skapte det.”
Bjørn Tore Pedersen

 

De fire barna av Magasietredaktør Nils Johan Rud: Espen Rud, Karin Rud Knudsen, Jon Rud og Mons Georg Rud saman med Bjørn Tore Pedersen under lansering av boka.

Bjørn Tore Pedersen
Journalist og forfatter. Født i Vestvågøy i Lofoten, bosatt i Bodø. Arbeider som kulturjournalist i NRK Nordland. Journalistisk praksis fra Bladet Tromsø, Lofotposten, Fremtiden, Nordlands Framtid og Avisa Nordland, NRK.
Pedersen har skrevet følgende bøker, der han også har vært bilderedaktør:
Kaare Espolin Johnson – lengselens billeddikter, Pax forlag 2000, revidert andreutgave 2007, revidert tredjeutgave 2011
Himmellys – en bok om Oscar Bodøgaard, Odds Interbok forlag 2003
Adelsteen Normann – Norges fjordmaler, Andresen & Butenschøn, nåværende Dreyer forlag 2009
Hurtigruten minutt for minutt – Jubelferden, Folkefesten, Landskapet Pax forlag 2011
Det stivnede hav – en bok om billedkunstneren Dagfinn Bakke, Bokbyen Forlag 2013
Lofotfisket, Pax Forlag 2013
270 sider, gjennomillustrert i farger og svart-hvitt
21 x 27 cm, innbundet
Kr 398
ISBN 978-82-8316-039-0
post@bokbyenforlag.no
f

 

Søk i artikler



''En bokby er fantasi satt ut i praksis. La meg kalle antikvariatene og bokstedene for bokbyens gledeshus: Gleden over bøker, gleden i bøker, gleden av bøker. Når vi åpner dem, åpner de oss. Og som en bokby blir Tvedestrand større enn seg selv.''

Lars Saabye Christensen, åpningstale i Bokbyen ved Skagerrak, 28. juni 2003.

.