Strålende omtale av Over klodens mest forblåste hav i Seilas

Over Klodens Mest Forblåste Hav OMSLAG C.p65Bladet Seilas har strålende omtale av boka Over klodens mest forblåste hav, som Bokbyen Forlag har gitt ut i år.  Les omtalen her.

NORSKE SEILERE I ANTARKTIS

( Seilas nr. 8 2014)

Svenning Torp og Tore Bjørn-Hansen fikk med en vennegjengog dro sydover i Roald Amundsens kjølvann. Det ble det bok av. «Over klodens mest forblåste hav» er blitt til som et samarbeidsprosjekt mellom båtens skippere og mannskapet. Det var meget skrivedyktige venner som deltok, flinke fotografer var de også:
Programskaperen Edvard Hambro, fjellklatreren Knut Støren og ekspedisjonsseileren Wilhelm Munthe-Kaas. I tillegg til seilerne om bord har Mikkel Thommessen skrevet forordet og bidratt ved redigeringen og bokkutgivelsen.

Veteraner
Mikkel Thommessen innleder sitt forord slik: – Noen er besatt av seiling. De to eierne av «Anne Mari» er det. De bare MÅ seile.. Slik har det alltid vært. Tore Bjørn-Hansen og Svenning Torp har seilt sammen helt siden tidlig på 1960-tallet da de herjet på regattabanene i 12,5 kvadratmeteren «Skårungen».

Nøye planlagt
Den 14 måneder lange seiltureni «Anne Mari» var nøye planlagt. I motsetning til eventyreren Jarle Andhøy, som seilte alene til Kapp Horn i sin lille Vega og deretter med noen eventyrere som mannskap og uten papirer, fortsatte til Antarktis, var alle tillatelser og formaliteter i orden da «Anne Mari» satte baugen ut i Drake-passasjen, verdens mest forblåste sted. Edvard Hambro er forfatter av bokens første, og kanskje mest spennende kapittel, «Over klodens mest forblåste hav». De startet fra den sørligste byen i Argentina, Ushuaia, og stoppet i Puerto Williams som ligger i Chile og er nærmeste havn til Kapp Horn. Avreisen derfra skulle skje lørdag 14. januar 2011, men det blåste full storm og havnen ble stengt. Men de finner et gunstig værvindu og kommer av gårde. Etter sjøsyke og fæle sjøer, men slett ikke så ille som de hadde fryktet, fikk de landkjenning etter tre døgn og kort etter lå de trygt for anker i Deception Island.

Høystemt
Wilhelm Munthe-Kaas har skrevet neste kapittel der han høystemt beskriver naturen og opplevelsene der syd. Neste mann ut på forfattersiden er Knut Støren som også priser naturopplevelsene og fører
seilasen videre til Enterprise Island og fjellklatring til topps på Cuverville. Så slipper Tore Bjørn-Hansen til med sitt kapittel: «Gode dager i Antarktis». Teksten er ledsaget av fantastiske bilder, ett av dem med Swanen inne i tett is og med skipperen i mastetoppen som utkikk etter åpninger som gjorde det mulig å komme gjennom isen. Tore gir også leserne et historisk tilbakeblikk til den norske hvalfangsten i
Sørishavet, mens Knut Støren forteller fra flotte skiturer på land. Wilhelm Munthe-Kaas tar oss gjennom isen til Vernadsky før Edvard Hambro overtar stafettpinnen igjen og begynner på «Hjemreisen».

Lidenskap og vennskap
– Hva er det med oss mennesker – hva er det som driver oss? er overskriften Svenning Torp har valgt for sitt kapittel der han starter med guttedagenes første seilaser med barkebåter og flåter hjemme på Bygdøy sammen med nabogutten Tore Bjørn-Hansen. Så forteller han om deres første turseilas i Torp-familiens berømte 12,5 kvm «Skårungen». Den endte med en ufrivillig nattseilas helt ned til Jomfruland etter at de
hadde mistet ankeret og ikke kunne gå i havn. Senere var det vennen Tore som stilte med egen båt, og deretter ble det flere, og med dem vokste drømmen om Sørishavet vokst seg sterk. Svenning og Tore leide båt og seilte fra Falklandsøyene til Sør-Georgia og gikk i Shackletons fotspor på ski over øya.

Norske seilere i Antarktis
ANTARKTIS : Reisen til Antarktis representerte høydepunktet på turen til klodens mest forblåste hav. Sør-Amerika med Kapp Horn, Chile-kysten mot Stillehavet og overfarten til Antarktis er blitt den store drømmen for de virkelige dypvannseilerne, blant dem mange norske.– Hva er det som driver oss mennsker?, undrer Svenning. Det må være ønsket om å mestre det eventyrlige, vanskelige og farefylte. – En følelse av livsglede med dødsbevissthet. – Det er mestringen som er drivkraften. Og vi skulle i alle fall til Antarktis! slår forfatteren fast. Svenning fortsetter i enda et kapittel og forteller om båten og livet om bord, mens Per Tronsmo skriver om ledelse og hva som er en god skipper. Han trekker frem Amundsen, Nansen, Scott og Shackleton og den norske ledelsesmodellen. Den andre halvdelen av boken tar for seg selve seilasen,
de ca. 10 000 nautiske milene hver vei (!), fra starten i juni til returen året etter i august, 14 måneders eventyrlig seilas, fordelt på åtte etapper. Og helt til slutt en epilog av hver av de to skipperne og en presentasjon av forfatterne.

Mye å lære
Det sier seg selv at dette er en bok man kan lære mye av og bli klok av. Alt fra den nitide planleggingen og forberedelsene, til sammensetningen av mannskapet, valg av båt og utstyr og gjennomføringen av den 14
måneder lange turen er så godt beskrevet at jeg synes denne boken bør bli obligatorisk pensum for alle som drømmer om langturer over havet. Ja, selv om du ikke har planer om Svalbard, Grønland eller
Antarktis, og kanskje nøyer deg med din første Skagen- eller Shetland-tur, vil du finne at boken er en god investering. Det er også en bok for alle dem som nøyer seg med å foreta slike turer hjemme i sin gode stol
foran peisen.
henrich@seilas.no

Søk i artikler

Kontakt oss

Bokbyen ved Skagerrak
Postboks 101
4902 Tvedestrand
Tlf. 37 16 40 30

Besøksadresse: Hovedgata 46, inngang Arne Garborgs vei
post@bokbyen-skagerrak.no

Åpningstider:
Mandag-lørdag hele året
kl. 9.00-17.00 (15.00)

For åpningstider øvrige utsalg, se detaljer under Antikvariater.

TAKK TIL































''En bokby er fantasi satt ut i praksis. La meg kalle antikvariatene og bokstedene for bokbyens gledeshus: Gleden over bøker, gleden i bøker, gleden av bøker. Når vi åpner dem, åpner de oss. Og som en bokby blir Tvedestrand større enn seg selv.''

Lars Saabye Christensen, åpningstale i Bokbyen ved Skagerrak, 28. juni 2003.

.