“Et mesterstykke!” Stavanger Aftenblad om James Robertson: Testamentet ifølge Gideon Mack

omslag-james-robertson-testamentet-i-folge-gideon-mackEt mesterstykke!

”Vantro og utro prests generaloppgjør etter møte med djevelen”.

(Fem på terning)

James Robertson: Testamentet ifølge Gideon Mack. Roman. 456 sider oversatt av Åsmund Forfang. Bokbyen Forlag.

Maken til testamente som det James Robertson har offentliggjort med ”Testamentetet ifølge Gideon Mack”, skal det bli vanskelig å finne både i advokaters arkiver og bibliotekers bokhyller. Romanens mange hundre sider gir seg nemlig ut for å være den vantro presten Gideon Macks egenbevitnede fortelling om sitt liv, ig er sånn sett det eneste han etterlater seg den dagen han på uforklarlig vis sporløst forsvinner.

Først å mistenke, så å innse og til slutt å få bekreftet at han er en upålitelig forteller, er en av mange bonuser under lesningen av dette finurlige manuskriptet, som pålitelige kjenninger av Gideon bekrefter er autentisk og skrevet i hans egen håndskrift. Det blir så meget mere tilfredsstillende som denne menighetslemmens (om ikke Guds) trofaste tjener i Den skotske kirke ellers framstår som en oppriktig sannhetssøker.

Riktignok er han en forknytt og uglad person, men han er for lengst kommet til det punkt i sitt liv at forstillelsens tid er forbi. Det forteller han i hvert fall seg selv, og vil ha oss til å tro. Og når han nå på slutten av sitt sånn cirka førtiårige liv tar et generaloppgjør med sitt gjennomhyklerske liv i pragmatisk tilpasning, vil leseren gjerne tro ham. For han er en kjekk kar, veik og unnfallende, kamelonaktig, men likandes likevel.

Når han har kommet til endes i sitt liv, etter en praktfull finale som prest, og skriver sitt testamente, tar det form av historien om hans liv fra klaustrofobisk oppvekst i en streng og gledesløs prestefamilie, studentdager med fester og kvinner, et fra hans side troløst ekteskap med en annen enn den han helst ville ha, manglende kjærlighetsevne, til okkulte nær-døden-møter med djevelen samt overnaturlige, kultiske naturopplevelser, tanker om tvil og (van)tro. Intet mindre.

”Testamentet ifølge Gideon  Mack” har et etterord der slørene i hans liv blir dratt til side, i et mesterstykke av en roman av den prisbelønte skotske poet, novellist, romanforfatter og gjendikter James Robertson (1958, debut 1991).

Jan Askelund i Stavanger Aftenblad, 19. november 2016

—————————————————————————

Boka kan kjøpes fra Bokbyen Forlag, eller i bokhandel.

James Robertson fotografert av Marianne Mitchelson.

James Robertson fotografert av Marianne Mitchelson.

James Robertson er født i Skottland i 1958. Han har skrevet romanene The Fanatic (2000), Joseph Knight (2003), The Testament of Gideon Mack (2006), And the Land Lay Still (2010), The Professor of Truth (2013) og To Be Continued (2016).

 Joseph Knight vant prisene Saltire Society Scottish Book of the Year og Scottish Arts Council Book of the Year, The Testament of Gideon Mack var på langlista til Man Booker Prize i 2006, og And the Land Lay Still vant prisen Saltire Society Scottish Book of the Year. Robertson har også skrevet fire novellesamlinger, den siste er 365: Stories (2014), fem diktsamlinger og mange barnebøker på engelsk og skotsk. Han driver det uavhengige forlaget Kettillonia og er medstifter av og hovedredaktør for forlaget Itchy Coo, som utgir barne- og ungdomsbøker på skotsk.

 «En stor romanforfatter.» Alexander McCall Smith, Guardian

«En mesterlig historieforteller.» Sunday Herald

 

Åsmund Forfang, født 1952, er forfatter og oversetter. Bøkene hans spenner vidt, fra science fiction i debuten Bilen med det store hjertet (1972) til en realistisk og musikalsk hverdagsberetning spekket med humor i romanen Max (1981), fra historisk koloritt ved gullfeltene i 1850-årenes Australia i den burleske fortellingen Bryllaupet i Ballarat (1987) til hverdagsrealisme fra 1980-årenes Norge i de to romanene Synnøve (1991) og Asbjørn (1993) og fantasy i ungdomsromanen Det svarte sverdets hevn (1997). Den første sidan Sigurd (2007) er noe så sjeldent som en langnovelle, om en ung mann som kommer til tettstedet Anger som ny journalist i avisa Angerposten. Siste utgivelse er romanen Ikkje denne guten (2016), som er lagt til et norsk smelteverkssamfunn i 1963–64.

Forfang har blant annet oversatt Peter Carey Den sanne historia om Kellygjengen (Samlaget, 2002) og Parrot og Olivier i Amerika (2012), Uzma Aslam Khan Over grensene (Samlaget, 2006), Henry Lawson: I sol og regn på slitne bein (noveller, Bokbyen Forlag, 2014).

 

Testamentet ifølge Gideon Mack

På langlista til Man Booker Prize 2006.

På kortlista til The Saltire Society Scottish Book of the Year Awards 2006

 

Eggende. … [Gideons] testamente vil styrke troen din på skjønnlitteraturens kraft. – The Washington Post

Uforglemmelig og aldeles oppslukende. – Los Angeles Times

Sjeldent tankevekkende og dyptgravende. … Gideon Macks historie reiser foruroligende spørsmål som det meste av moderne litteratur foretrekker å se bort fra. – San Francisco Chronicle

Robertson, som er en av våre fineste forfattere, vil nå et enda større publikum med denne romanen. – Scotland on Sunday

Hvis denne boka ikke blir årets roman i hvert fall i Skottland, har min vurderingsevne fullstendig forlatt meg. Denne boka fortjener å få suksess i hele den litterære verden. Jeg er blitt fengslet, fastnaglet, trollbundet, besatt av den. … Utrolig velskrevet, og jeg må bruke en fryktelig klisjé, men for meg var den en virkelig sidevender! Jeg håper at James Robertsons roman får all den anerkjennelse og utbredelse som den faktisk fortjener. Fantastisk – karakteristikken på omslaget («En hypnotiserende roman som blander fantasi, legende og historie, fra en ytterst medrivende historieforteller») stemmer på en prikk. – Willie Anderson ( i bokhandlerkjeden John Smith)

Vidd, skepsis og godhet står i sentrum i Robertsons nye roman. … Gideon Macks testamente er virkelig et verk av høyeste litterære kvalitet, en bok av den typen det blir hvisket ‘Booker-pris’ om. – Scotland on Sunday

James Robertson nye roman er hans mest ambisiøse til nå og etter min oppfatning hans beste. Tatt i betraktning at den forrige, Joseph Knight, vant prisen Saltire Society and Scottish Arts Council Book of the Year, er dette å bruke sterke ord; men de er etter min mening på sin plass. … Den forteller en fascinerende historie. – Allan Massie i The Scotsman

Dette er et suverent stykke skotsk gotikk. – The Times

Du blir tatt under behandling av en mesterlig forteller. … Ingenting er noen gang hva det ser ut som i denne forførende og undergravende fortellingen. … Sannhet, fiksjon, illusjon og allusjon blir satt i scene av en listig og lyrisk skotsk romanforfatter som kan kunsten å fortelle en historie. Nettopp idet du tror du skjønner alt, vrenger historien seg imot deg og begynner å stille spørsmål ved enkle temaer som virkelighet, visshet, tro og verdier. Er så denne boka, med sine dirrende Hoggske ekko, et skotsk mesterverk? Der den eter seg innpå deg, aspirerer den til å bli det. – The Sunday Herald

Hvis det er én faktor som skiller utmerket skjønnlitteratur fra det beste av sjangerlitteratur, for eksempel skrekk- eller kriminalromaner, er det et utrettlig fokus på karakter og sted. Robertson gjennomfører dette med sikker hånd og bygger opp både spenningen og de truende elementene uten å kompromisse med hverken den menneskelige spennvidden hos Gideon Macks eller levendegjøringen av Monimaskit, av byens historie og av dens innbyggere. Resultatet er en roman som er nesten umulig å legge fra seg, og som tvinger deg til å tenke over implikasjonene av den lenge etterpå. Boka er slik nokså lik steinen i Macks bevissthet – den bare venter på at du skal vende tilbake til den. … I en tid besatt av kjendisstatus og reality-TV stiller denne tankevekkende boka, som er åpen for vidt forskjellige tolkninger, nærgående spørsmål ved den hektiske måten vi konsekvent unngår slike store temaer på. I mellomtiden krever den å bli lest en gang til. – Irvine Welsh i The Guardian

En roman full av tanker om tro … og om hvordan livet vårt blir formet av fiksjoner. … En uvanlig og levende roman med alvorlige religiøse temaer utforsket i en befriende løssluppen fortelling. – The Sunday Telegraph

Gideons utkrøpne upålitelighet er innhyllet i Robertsons mesterlige språk og hans herredømme over alle litterære virkemidler; denne kombinasjonen er avhengighetsskapende og fengslende. – Publishers Weekly

 

 

 

 

Søk i artikler



''En bokby er fantasi satt ut i praksis. La meg kalle antikvariatene og bokstedene for bokbyens gledeshus: Gleden over bøker, gleden i bøker, gleden av bøker. Når vi åpner dem, åpner de oss. Og som en bokby blir Tvedestrand større enn seg selv.''

Lars Saabye Christensen, åpningstale i Bokbyen ved Skagerrak, 28. juni 2003.

.